Sider

lørdag den 24. september 2011

noter fra planlægning

Loftet



Praktisk –

  • vi spiller kl. 14 på loftet på studentergården

  • peter skaffer vin og ipod

  • jakob har computerhøjttalere

  • ida skaffer garn

  • alle tager rekvistter med

  • spilplan:

    • workshop

    • 15 min. startscene

    • separat start

    • mellemsekvensspil – 2 timer – der er klokkeslæt for slut, men der er tre ting på en hylde, som kan sættes op. Det har den betydning i fiktionen at verden er ved at gå under.

    • 5 minutters pause uden snak

    • 15+ min slutscene

  • De gamle – ensfarvet i tre farver

  • De nye – jakke og hat



Brainstorm – ting, som vi valgte at gå videre med.

  • Abstrakt

  • Falder i søvn,

  • Ure, der ringer. Man fryser og har to valg – skru op eller ændr retningen.

  • Statusspil – at ikke alle er lige eller har lige magt i fiktionen.

  • Gentagelser – måske ved at man kopierer hinadens handlinger, reaktioner eller ord

  • Bruge rummet på alternative måder – skal ikke være opstillet som ”stue”

  • Bruge regler om hvordan man tiltaler hinanden - ”han”, ”den”

  • To grupper i den abstrakte fase

  • Rekvisitter – at man bruger rekvisitter, som symbol for følelser, stemning, intention eller lignende.

  • Åbnings- og lukningsscene – den første uden tale

  • Relationer skal laves – ikke trækkes af en hat.

  • Historiske personer, alternativ historie, som grundlag for historie, fortælling, handling

  • Metaregler i spillet – anti-veto, ting, der sætter gang i specielt spil


Spilformen

Startscene – mellemstykke, der er abstrakt – slustscene


Indhold i de to typer spil

Reelle scener – start og scene

Ideer

  • familiehverdag

  • konflikter: status,

  • slukke for respirator

  • tabubrud

  • hvad er det scene skal kunne, hvor konkret skal den være...

  • startscene må godt ændres til den sidste scene....

  • dem, der skal i krig

  • Hvad er formålet med scenen -

  • To muligheder:

    • En scene, der er ukonkret, hvor vi ikke ved, hvad det handler om. Slutscenen definerer startscenen, og hvad der skete/foregik

    • Hjem-ud-hjem. Start og slutscenen er den samme – hvor en svær beslutning skal tages. Den tages ikke i startscenen, men tages i slutscene på baggrund af mellemsekvensen

  • Vi valgte nr. 2. Startscenen er ukonkret og abstrakt. Slutscenen er med tale og en konkretisering af situationen. Mellemsekvensen skal inspirere til hvad der foregik og udvikle på relationer og karakterer.

  • I startscenen skal man relatere sig til alle de andre i rummet – og nå at vise det klart ift dem.

  • Start og slut er ikke kopi, men starten er den samme og der skal være gentagelser i.


Mellemsekvensen

  • To grupper. Dem, der er der. Dem der kommer.

  • Dem, der er på loftet.

    • Don juan, hector, che guevara

    • de tre norner

    • 3 personer fra absurd univers, de fortabte, de sidste

    • aben, løven og slangen

    • tre personer fra grims eventyr

    • det er de sidste tilbage, men det er dem, der opretholder verden. De har brugt deres liv på det her. Dem, der kommer udefra vil bygge en ny verden i stedet for den gamle. Konflikten går på om det gamle skal opretholdes eller om de nye får ret. De nye vil bestemme – enten kan de gamle blive og makke ret eller de kan gå. Verden er ved at gå under. De gamle kan ikke klare det.

    • De tre norner med dyreroller

      • Peter – slangen 2.

      • Nina – løve 1.

      • Tobias – aben 2.

      • Vin, rituelle gentagelser

  • Virkemidler

      • Ure, der ringer – man fryser og tager et valg om man skruer op eller tager en ny retning.

      • Status som spil internt i grupperne. Det nye er udfordrerne.

      • Rekvisitter – symbolsk for udtrykket

      • Kropslighed – brug rum på nye måder, og hinanden.

      • Rituelle gentagelser af tale og handlinger. Loftsrummet er en maskine, der holder verden i gang.

      • Taleregler?

      • Vin!

      • Binde rummet ind i garn.

  • De nye:

    • Nysgerrig og foragt

    • Taler i tredje person

    • Good cop, bad cop

    • Lean-konsulenter

    • Feng shui og moderne minimalisme – indretningskonsulenterne

    • ikke-elsket og bange

    • fremmedgjorte og forstår ikke verden

    • pia kjæsgård og johanne smidt-nielsen

    • Beslutningen

      • taler om den/det – men ikke overfor hinanden.

      • rollerne

        • Nysgerrig

        • foragtende

      • sakse smo værktøj


Roller og grupper i scenariet


Virkemidler

- bleed-bleed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar