Loftet
Praktisk –
vi spiller kl. 14 på loftet på studentergården
peter skaffer vin og ipod
jakob har computerhøjttalere
ida skaffer garn
alle tager rekvistter med
spilplan:
workshop
15 min. startscene
separat start
mellemsekvensspil – 2 timer – der er klokkeslæt for slut, men der er tre ting på en hylde, som kan sættes op. Det har den betydning i fiktionen at verden er ved at gå under.
5 minutters pause uden snak
15+ min slutscene
De gamle – ensfarvet i tre farver
De nye – jakke og hat
Brainstorm – ting, som vi valgte at gå videre med.
Abstrakt
Falder i søvn,
Ure, der ringer. Man fryser og har to valg – skru op eller ændr retningen.
Statusspil – at ikke alle er lige eller har lige magt i fiktionen.
Gentagelser – måske ved at man kopierer hinadens handlinger, reaktioner eller ord
Bruge rummet på alternative måder – skal ikke være opstillet som ”stue”
Bruge regler om hvordan man tiltaler hinanden - ”han”, ”den”
To grupper i den abstrakte fase
Rekvisitter – at man bruger rekvisitter, som symbol for følelser, stemning, intention eller lignende.
Åbnings- og lukningsscene – den første uden tale
Relationer skal laves – ikke trækkes af en hat.
Historiske personer, alternativ historie, som grundlag for historie, fortælling, handling
Metaregler i spillet – anti-veto, ting, der sætter gang i specielt spil
Spilformen
Startscene – mellemstykke, der er abstrakt – slustscene
Indhold i de to typer spil
Reelle scener – start og scene
Ideer
familiehverdag
konflikter: status,
slukke for respirator
tabubrud
hvad er det scene skal kunne, hvor konkret skal den være...
startscene må godt ændres til den sidste scene....
dem, der skal i krig
Hvad er formålet med scenen -
To muligheder:
En scene, der er ukonkret, hvor vi ikke ved, hvad det handler om. Slutscenen definerer startscenen, og hvad der skete/foregik
Hjem-ud-hjem. Start og slutscenen er den samme – hvor en svær beslutning skal tages. Den tages ikke i startscenen, men tages i slutscene på baggrund af mellemsekvensen
Vi valgte nr. 2. Startscenen er ukonkret og abstrakt. Slutscenen er med tale og en konkretisering af situationen. Mellemsekvensen skal inspirere til hvad der foregik og udvikle på relationer og karakterer.
I startscenen skal man relatere sig til alle de andre i rummet – og nå at vise det klart ift dem.
Start og slut er ikke kopi, men starten er den samme og der skal være gentagelser i.
Mellemsekvensen
To grupper. Dem, der er der. Dem der kommer.
Dem, der er på loftet.
Don juan, hector, che guevara
de tre norner
3 personer fra absurd univers, de fortabte, de sidste
aben, løven og slangen
tre personer fra grims eventyr
det er de sidste tilbage, men det er dem, der opretholder verden. De har brugt deres liv på det her. Dem, der kommer udefra vil bygge en ny verden i stedet for den gamle. Konflikten går på om det gamle skal opretholdes eller om de nye får ret. De nye vil bestemme – enten kan de gamle blive og makke ret eller de kan gå. Verden er ved at gå under. De gamle kan ikke klare det.
De tre norner med dyreroller
Peter – slangen 2.
Nina – løve 1.
Tobias – aben 2.
Vin, rituelle gentagelser
Virkemidler
Ure, der ringer – man fryser og tager et valg om man skruer op eller tager en ny retning.
Status som spil internt i grupperne. Det nye er udfordrerne.
Rekvisitter – symbolsk for udtrykket
Kropslighed – brug rum på nye måder, og hinanden.
Rituelle gentagelser af tale og handlinger. Loftsrummet er en maskine, der holder verden i gang.
Taleregler?
Vin!
Binde rummet ind i garn.
De nye:
Nysgerrig og foragt
Taler i tredje person
Good cop, bad cop
Lean-konsulenter
Feng shui og moderne minimalisme – indretningskonsulenterne
ikke-elsket og bange
fremmedgjorte og forstår ikke verden
pia kjæsgård og johanne smidt-nielsen
Beslutningen
taler om den/det – men ikke overfor hinanden.
rollerne
Nysgerrig
foragtende
sakse smo værktøj
Roller og grupper i scenariet
Virkemidler
- bleed-bleed
Ingen kommentarer:
Send en kommentar