Ideen til scenariet opstår i mødet mellem ønsket om at spille incrowd, lave et scenarie hvor man gik, og som genremæssigt var postapokalyptisk. Vi brugte meget tid på at tale os til rette omkring tema/narrativ, mekanik og præcis hvordan København skulle anvendes som setting. Tyngden er den diegetiske forklaring på det almindelige Københavnerliv vi kommer til at møde under vores gåtur fra Toftegårdsplads til Amager Strand - ingen af spilpersonerne tør længere sådan rigtigt sove, så det, der udspiller sig for deres øjne, er en udefinerbar blanding af minder, hallucinationer og virkelighed til en sådan grad, at det kan tolkes absolut sollipsistisk, hvorved selv de andre spilpersoner også er hallucinationer. Samtidig er det muligt at bruge vigør/hastighed som udtryk for i hvor høj grad minderne og apatien overvælder og påvirker en. Desuden giver byens virkelige liv et ekstra reflektionslag hvor vi som spillere kan tolke de direkte sensoriske påvirkninger byen byder på via vores spilpersoners minder om verden før undergangen til indre og ydre spil på de derved konstruerede minder.
Som meta-regel har vi besluttet at der ikke tales om tyngden - når nogen ønsker at sætte farten op eller motivere de andre til at slippe de minder, der tynger dem siges i stedet "Det bliver snart mørkt".
Yderligere overvejelser, designelementer og efterspilrapport vil dukke op senere her på bloggen.
Ih, jeg er misundelig på jeres idéer. Det lyder utroligt fedt. Minder mig lidt om Storygamet Don't Rest Your Head, hvor man spiller personer der ikke længere kan sove og derfor har fået superkræfter og adgang til en bizar mareridtsverden. Det handler i spillet om at balancere brugen af sine kræfter og sin galskab så man ikke løber tør for det første og får for meget af det andet.
SvarSletHurra for at i kommer igang!
Vi lavede i øvrigt relationer før vi lavede roller ved at vi hver skrev fem sedler. Derefter skiftedes vi til at vælge en relation, "jeg vil have en relation til... ida" - og trak så en tilfældig seddel der beskrev relationen. Det virkede endnu bedre end jeg havde håbet - og det var nogen spændende relationer folk fandt på, ofte med referencer til den træthed/tyngde spillet kommer til at handle om. Jeg husker fx: "Alt ville være nemmere uden dig", "Elskende uden kærlighed", "Du gør mig træt", "Jeg vil være som dig" og "Vi hviler i hinanden".
SvarSlet