Sider

tirsdag den 30. august 2011

Planlægning af Velkommen til Familien

Vi startede som sidste gang med en idérunde og skrev det hele op på tavlen. Vi var ret enige om at lave noget, der foregik i et lukker rum som en kontrast til vandringen i vores sidste scenarie.

  • To rum – hvor der er to forskellige rum, hvor tabuer, sociale regler eller omgangsformer er forskellige
  • Fremmedhed
  • Loftsrum under krig
  • Kropslighed
  • Kafka
  • Fateplay
  • Monica i centrum
  • Breve – som værktøjer i en setting, hvor rollerne ikke har klar hukommelse om fortiden
  • Ord, der kan ændre betydning – nysprog
  • Politiske dissidenter efter at revolutionen på flugt/ i eksil – efter at revolutionen mislykkedes
  • Metafiktion
  • Video
  • Roller der flyder i tid – og både er nutid og fortid
  • Hellere noget konstruktivt end destruktivt
  • Hellere surrealisme/absuditet end tragedie


Vi snakkede os ret hurtigt ind på nogle af idéerne, som vi syntes var spændende, men havde svært ved at finde ud af, hvad historien skulle være. Der var mange idéer til form og ikke så meget til indhold. Så vi tog en runde med idéer om historier, vi gerne ville fortælle.

  • 6 fanger, der er brudt ind i fngevogternes kontor og nu venter på at blive taget/henrettet
  • hvorfor man ikke stikker af fra kulten/sekten
  • om generationsskiftet i familien
  • hvordan nye medlemmer kommer ind i kulten/sekten
  • spøgelset, der skal finde ud hvad, der skete under revolutionen, hvorn h/n døde og skal influere de tilbageværende levendes skæbne
  • dem der har set verden og vender hjem til kulten/sekten
  • om den afdøde, der tilgiver dem, der overlevede


Vi endte med at lave en ”afstemning” ved at vi hver især kunne sætte et antal prikker ved de ting, vi gerne ville holde fast i. På den måde endte vi med at skulle bygge scenariet ud fra:

  • fremmedhed
  • de to rum
  • kropslighed
  • fateplay
  • hvorfor man ikke stikker af fra kulten/sekten

Derefter brugte vi en del tid på at definere scenariet, virkemidlerne og fiktionen. Vi jonglerede med en del forskellige elementer og var undervejs i tvivl om, om de kunne give et samlet scenarie eller om vi var ved at lave en bunke darlings, som ikke ville du sammen.


Kulten

Kalder sig familien. I Familien er der en række fordelte roller, som til enhver tid skal være tildelt en person. Vi startede med at snakker om der skulle være en rolle pr person, men det blev for kompliceret, så vi valgte at holde os til de tre primære for ikke at komplicere spillet. De tre roller er:

  • Mor, der er omsorgsgiver
  • Far, der er loven
  • Gæsten, der er jokerene/den der stiller spørgsmål. Gæsten er den, der kan/skal rejse. Det kan både være en mulighed og en straf.

Gæsten er altså en tilbagevende rolle og et værktøj som Familien bruger til at fastholde kulturen og udfordre den for at gøre den stærkere. Hver rolle har et diskret genstand, som er symbolet på rollen.


Akter

  1. Præsentation. Vi laver noget mad sammen og introducerer Monica/Gæsten for familien. De sære ting hos Familien vil blive praktiseret, men vil ikke blive påtvunget Gæsten.
  2. Rollerne omfordeles. Der åbnes for at rollerne kan byttes rundt. Som jeg husker det endte vi med at beslutte at du ikke kan fralægge dig en rolle, men give den til en anden. De andre kan presse dig til at opgive rollen, men de kan ikke tage den fra dig. Gæsterollen bliver i dennne omgang givet til en af de gamle i Familien.
  3. Afskeden. Aktet ender ud at Gæsten skal rejse. Fokus på hvorfor det for 5/6 af os bliver en historie om hvorfor man ikke forlader Familien.

Imellem de enkelte akter på ca. 1 time vil vi holde 15 minutters pause til at snakke om spillet og korrigere.


Tabu og påbud i Familien

  • Det er ikke tilladt for medlemmerne at røre og have fysisk kontakt. Kun Mor og Far må røre de andre og hinanden.
  • Radikal åbenhed – du skal altid sige hvad du mener og tænker.
  • Det er et tegn på svaghed, hvis du holder noget tilbage af hensyn til de andres følelser. Du må ikke undskylde
  • Sandhed er en gave – du skal takke.

Vi snakkede om at reglerne nok begrundes med ”sådan gør vi/gør vi ikke her”.


De to rum:

I spillet kommer der til at være to rum – eller to ender af et rum. Det ene rum er det offentlige rum, hvor alle kan se dig og hvor du følger Familiens kultur og normer. Det andet rum er hvor du, med baggrund i normer, som vi normalt har, har mulighed for at reagere på Familien, forholde dig til familiens normer – og spille de relationer, som du ikke kan spille, når du er bundet af Familiens normer. Vi håber at de to rum giver mulighed for at spille de relationer, der er på kant med Familien – og giver spillet en refleksion over forskellen mellem de to normsæt.


Relationer og roller

Relationerne lavede vi igen ud fra hattemetoden – men denne gang havde vi under skrivningen af relationerne fokus på at der ud over selve relationen også skulle være en trigger, der ville give handling i scneariet eller et mål i relationen. De relationer vi endte med, blev mere udbyggede end sidste gang. Forhåbentligt bidrager de med mere spil under spillet. Vi tog en runde, hvor vi gennemgik hver af vores relationer, for at sikre at de var sammenhængende og kunne give et bredt grundlag for spil

I forhold til Gæsten/monica lavede vi ikke egentligt relationer, da hun også i fiktionen er nyankommen gæst. Men vi snakkede om hvordan vi hver i sær forholder os til en ny Gæst.

Rollerne lavede vi udfra to parametre:

  • type
  • mål i scenariet

Vi snakkede os frem til dem for hvert enkelt af os på baggrund af relationerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar